Плани – ніщо, планування – все. – Дуайт Д. Ейзенхауер
  • :
  • :

Залежність від субсидій. Чи можна без них?

До регулярних відключень централізованої подачі гарячої води в літній період українці звикли вже давно. Тепер під різними приводами їх починають привчати до думки, що з гарячою водою можуть бути перебої і в опалювальний сезон. А значить, можуть виникнути проблеми і з опаленням.

На претензії до зношених мереж енергетики відповідають, що грошей на модернізацію і ремонт інфраструктури у них немає. Додатковим навантаженням на постачальників комунальних послуг стало зростання бюджетного боргу за субсидіями.

У боргах як у шовках

Різке зростання тарифів на енергоносії призвело до розбалансування механізму розрахунків в комунальному секторі, що призвело до різкого зростання боргів і непогашених зобов’язань.

Заборгованість “Київенерго” перед “Нафтогаз України” за природний газ, використаний для теплової та електричної енергії, становить 3,1 млрд грн. В цілому по Україні борги підприємств перед Нафтогаз України зросли до 30,8 млрд грн.

Борги столичних споживачів за електроенергію зросли до 1,2 млрд грн, за теплову енергію – 3,8 млрд грн, з них заборгованість населення – 1,6 млрд грн, житлово-експлуатаційних організацій – 0,8 млрд грн, зобов’язання держави щодо компенсації пільг та субсидій – 1,2 млрд грн.

У перспективі можна очікувати поступового накопичення боргу як у споживачів, так і у організацій, що постачають тепло і електроенергію. Причина – споживачеві досі складно адаптуватися до нових тарифів на енергію, тепло і гарячу воду.

Ситуацію трохи злагоджують дотації держави у вигляді субсидій, але такий механізм може працювати тільки в разі, якщо держава вчасно розраховується за субсидіями і не накопичує борги.

Замкнуте коло

Існує думка, що населення погано розраховується за комунальні послуги, що стало причиною зростання заборгованості за електроенергію і газ. Але це не зовсім так. За даними Національної комісії регулювання енергетики, рівень розрахунків населення не такий поганий, як це подається.

У першому півріччі поточного року рівень розрахунків споживачів склав 95%. Таким чином, твердження про те, що низька дисципліна розрахунків населення стала причиною зростання боргів в комунальному секторі, є надуманим.

Набагато більш високий рівень неплатежів з боку держави, в результаті бюджетні борги з відшкодування пільг і субсидій продовжують збільшуватися. Заборгованість бюджету перед Київенерго зросла до 1,5 млрд грн, компанія отримала близько 62% належних відшкодувань з бюджету.

А компанія Нафтогаз України отримала з бюджету менше ніж 60% коштів за субсидіями. Всього в першому півріччі бюджет заборгував Нафтогазу близько 20 млрд грн.

За словами керівника комітету Верховної Ради з питань будівництва та житлово-комунального господарства Олени Бабак, станом на 1 червня борги держави перед підприємствами за субсидіями склали 34 млрд грн. Всього в бюджеті на 2017 рік на виплату субсидій передбачено 47 млрд грн. Цього може вистачити щонайбільше до початку опалювального сезону.

Головне питання щодо підготовки і проведення нового опалювального сезону – як знайти кошти і розрахуватися з підприємствами енергетичного сектору. Якщо не погасити борги, у підприємств просто не вистачить коштів для повноцінної підготовки до опалювального періоду.

Якщо заборгованість не буде погашена і підприємства не отримають гроші, вони не зможуть укласти договори з Нафтогаз України. А значить, опалювальний сезон в Україні опиниться на межі зриву. Діяти треба зараз. Рятувати ситуацію, коли настануть морози, буде вже пізно.

За розрахунками асоціації «Укртеплокомуненерго», річна потреба з фінансування субсидій очікується на рівні 77 млрд грн. Віце-прем’єр міністр Геннадій Зубко оцінює річну потребу бюджету для оплати субсидій в 70 млрд грн. А ось на думку Олени Бабак, з урахуванням опалювального сезону на покриття субсидій потрібно виділити 80-100 млрд грн, це удвічі більше за суму, передбачену зараз в бюджеті.

Зараз близько 60% українських сімей звертаються до органів соціального захисту за субсидією

У держави зараз непросте завдання: не тільки внести зміни до бюджету і збільшити державні витрати на виплату субсидій, але й знайти необхідні кошти для фінансування.

Гроші знадобляться не тільки на виплату майбутніх субсидій, але і на погашення вже існуючого бюджетного боргу.

Питання, за рахунок яких резервів будуть знайдені кошти, поки що залишається відкритим. Оскільки йдеться про додаткові десятки мільярдів гривень, Україна може зіткнутися з ризиками активного запуску друкарського верстата.

Зазначу, що в 2017 році відбулося різке зростання кількості отримувачів субсидій, що пов’язано з підвищенням цін на газ. За даними Державної служби статистики, в першому півріччі поточного року документи на оформлення субсидій подали 6,3 млн сімей, що у 2 рази більше в порівнянні з першим півріччям минулого року.

Зараз близько 60% українських сімей звертаються до органів соціального захисту за субсидією. А якщо восени 2017 року відбудеться ще одне підвищення ціни на газ, вартість якого може зрости на 15-25%, кількість тих, хто може претендувати на отримання субсидій, стане ще більшою, а витрати держави на фінансування субсидій можуть перевищити 100 млрд грн. А право на отримання субсидій отримають багато тих громадян, кому зараз у виплаті субсидії відмовлено.

Існуючий порядок розрахунків не дозволяє державі відмовитися від виплати субсидій при нинішньому рівні цін на енергоносії для населення. Щоб знизити фінансове навантаження на бюджет, необхідно створити умови для зростання доходів і добробуту українців, що в найближчій перспективі є малоймовірним.

А призупинення виплати субсидій призведе до різкого зростання неплатежів, зростання заборгованості у підприємств і населення, поставить під удар весь комунальний сектор країни.

Після багаторазового зростання тарифів в механізм взаєморозрахунків держава зіграла роль цементуючої ланки, без якої повноцінне функціонування комунального сектора зараз виглядає сумнівним. І просто так вийти з процесу вже не вийде.

При цьому вже зараз чітко проглядається неефективність існуючої системи субсидій. Будь-яке підвищення цін на комунальні послуги призводить до зростання витрат бюджету на виплату субсидій.

Все більше експертів висловлюють думку, що діючу систему потрібно змінювати. Відкритим залишається питання, який механізм може стати альтернативою субсидіям з бюджету при невідповідності рівня комунальних тарифів і доходів населення…

Сергій Савенко

Опубліковано: 15-8-2017
error: Content is protected !!